Własny biznes jest życiową aspiracją wielu osób, tak więc co roku swoich sił próbują liczni przedsiębiorcy, których rynek najczęściej szybko weryfikuje. Jeśli chcemy bowiem osiągnąć sukces, potrzebne nam jest zaplecze finansowe, doświadczenie oraz dobry koncept biznesowy. Z tym ostatnim czynnikiem można sobie trochę ułatwić, decydując się na działalność franczyzową. Oznacza to, że będziemy korzystać z gotowego przepisu na sukces oraz posługiwać się logiem znanej marki. Czy jednak franczyza to faktycznie taki dobry pomysł? Jakie są zalety i wady tej opcji?
Franczyza – dlaczego warto?
Z dołączeniem do sieci franczyzowej wiąże się wiele korzyści. Po pierwsze, nie musimy wybranej branży znać na wylot czy mieć doświadczenia w zarządzaniu, bo franczyzodawca organizuje dla nas liczne szkolenia. Pozwala to wystartować w wielu różnych sektorach, np. opiece zdrowotnej https://allebiznes.pl/category/franczyza/opieka-zdrowotna/. Co więcej, bardzo często otrzymujemy także podręcznik operacyjny, a w nim gotowe wytyczne, dzięki którym na każdym etapie działalności wiemy co robić. Kursy i kompleksowe wsparcie dla franczyzobiorcy to coś, na co samodzielny biznesmen nie może liczyć, a zatem będąc w sieci mamy ogromną przewagę na starcie. Nie musimy także od zera zdobywać zaufania klientów, bo na ogół mamy nad sobą szyld rozpoznawalnej marki.
Franczyza – na to uważaj
Warto mieć na uwadze, że franczyza, chociaż jest ciekawą koncepcją biznesową, ma też swoje wady. Dla tych, którzy marzyli o swoim nazwisku w logo, nie będzie to korzystna opcja. O nazwie, strategii biznesowej czy marketingowej naszego biznesu decyduje franczyzodawca. My zarządzamy co prawda własną placówką, jednak musimy ściśle trzymać się wytycznych. Na umowie franczyzowej możemy także nie wyjść zbyt korzystnie, jeśli nie mamy zapewnionej wyłączności terytorialnej. To problem dotykający często franczyz spożywczych https://allebiznes.pl/category/franczyza/spozywcze-i-przemyslowe/. Jeśli nie zadbamy o korzystny zapis w umowie, może się okazać, że konkurencję zrobi nam drugi franczyzobiorca z tej samej sieci.